dissabte, 14 d’octubre del 2017

Restauració del Buda Hotei






Aquesta figureta portava molts anys de calaix en calaix per casa meva. Tenia trencat un braç i vàries patacades que feien que no quedés massa bé tenir-la lluint en algun lloc... Tot i el seu mal estat mai se m’hauria ocorregut llençar-la per tot el que representa. Ans al contrari, vaig decidir atrevir-me a restaurar-la, de manera que recuperés tot el seu esplendor.

Es tracta de la figura de Hotei o Bu-dai, un mestre zen que va viure a Xina fa uns mil anys i al que també es coneix avui en dia com el Buda gras o el Buda somrient. Representa un home gras, calb i somrient que vesteix una túnica que li deixa al descobert una panxa gran, símbol de felicitat, bona sort i plenitud.




El procés de restauració de la figura ha consistit primer en esmolar i arrodonir les parts malmeses i donar una capa uniforme de pintura a tota la figura.






Després he iniciat el procés de daurat. Primer he aplicat una capa de vernís d’assecatge lent especial per daurats, que aguanta el mordent durant 4-5 hores ben bé. He anat clavant, amb molta cura, el full d’or. Alerta amb tot aquest procés perquè el full d’or és molt volàtil i difícil de treballar, cal ser molt delicat.




Ho he deixat assecar 2-3 dies. Un cop ben sec amb un pinzell molt fi ho vaig anar raspallant per treure les volves de full d’or. Tot seguit per fixar bé l’or vaig aplicar una goma laca anomenada de colradura. L’assecatge és ràpid.


                                  


L’endemà amb betum judaic vaig donar una capa a la figura sencera i després la vaig fregar aconseguint una pàtina fosca que li dóna aquest aspecte d’antic o vell.



Per últim vaig fer un peu que servís de base, amb petits retalls de fusta i amb un pintat imitació a marbre. El resultat ja el veieu, ara ja llueix en el menjador de casa.
 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada